چهارشنبه 5 شهريور 1404 | Wednesday 27 August 2025

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: بیش از یک میلیون و 500 هزار سند شامل اسناد ولادت و فوت در استان بوشهر آرشیو شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، اسکندر پاسالار صبح امروز در نشست ثبت وقایع حیاتی شهرستان دیر، اظهار داشت: در سال‌های اخیر علاوه بر مأموریت ثبت چهار واقعه ولادت، فوت، ازدواج و طلاق، ثبت مهاجرت و کدپستی به منظور ساماندهی جمعیت کشور به ثبت احوال واگذار شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر بیان داشت: امروزه شماره ملی به عنوان یک شماره یکتا یکی از پرکاربردترین شماره‌های اطلاعاتی در دنیا است و امسال سی‌امین سالی است که در اختیار مردم است و تأثیر زیادی در امنیت کشور دارد که بدون آن خدمات‌رسانی به مردم سخت است.

وی ثبت تابعیت و هویت و تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی را از دیگر وظایف ثبت احوال برشمرد و ادامه داد: شورای راهبردی جمعیت با ریاست استاندار در استان‌های کشور تشکیل شده و ما هم پیشنهاد داده‌ایم که این شورا در شهرستان‌ها هم فعال شود که به ثبت خیلی از مسائل از جمله انتخابات کمک می‌کند.

پاسالار با اشاره به اهمیت ساماندهی جمعیت و کاربردهای آن، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مسؤولین سیاستگذاری جمعیت، پنجره طلایی و سن فعال جمعیت کشور است که امروزه متأسفانه سن فعالیت و پویای استان ما که بین 19 تا 24 بوده اکنون به 24 تا 29 رسیده و پنجره طلایی استان به سمت پیر شدن حرکت می‌کند که این زنگ خطر را به صدا درآورده است.

وی خواستار طرح اهمیت فرهنگ جمعیتی در جلسات مختلف از جمله نشست شورای فرهنگ عمومی شد و افزود: امروزه یکی از پارامترهای مهم جمعیتی ما توازن جمعیتی است و نبود زایشگاه و پزشکی قانونی در یک شهر تبعات فرهنگی دارد که البته ثبت احوال در آینده در زمینه موضوعات جمعیتی فارغ از محل صدور و تولد فرد، محل سکونت فعلی افراد را در آمار جمعیتی شهرها لحاظ خواهد کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به ورود به قرن دوم فعالیت ثبت احوال در کشور، عنوان کرد: در استان بوشهر از سال 1307 اولین سند رسمی به نام عبدالرسول کازرونی صادر شد.

وی با اشاره به رویکرد ثبت احوال کشور به آرشیو اسناد، تصریح کرد: امروزه با افتخار می‌گوییم بیش از یک میلیون و 500 هزار سند در استان بوشهر آرشیو شده است و شهروندان در هر نقطه از کشور باشند می‌توانند از خدمات ثبت احوال استفاده کنند.

پاسالار بیان کرد: پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور و نقش محوری آن در توسعه کشور بر هیچ کسی پنهان نیست و به مدد صدور کارت هوشمند ملی، هویت دیجیتال و فضای الکترونیکی برای هم‌وطنان و همه دستگاه‌های اجرایی هموار شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه سازمان ثبت احوال از حالت سنتی به سمت مکانیزه و الکترونیکی شدن گام برداشته است، گفت: با توجه به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم توسط ثبت احوال، حذف دریافت کپی اسناد هویتی از مردم در دستگاه‌های اجرایی به صورت یک قانون ابلاغ شده است.

وی با اشاره به نقش پررنگ ثبت احوال در انتخابات، اضافه کرد: ثبت احوال می‌تواند بازویی در بحث انتخابات باشد و زیرساخت‌های انتخابات الکترونیک را با صدور کارت هوشمند ملی آماده کرده است.

پاسالار درباره وضعیت وقایع حیاتی شهرستان دیر، گفت: آمار ولادت سال جاری در شهرستان دیر 19.7 درصد کاهش دارد و این زنگ خطر را برای جمعیت پویا به صدا درآورده است و باید درباره اهمیت فرزندآوری فرهنگ‌سازی شود.

وی به شاخص جنسی 106 درصدی جمعیت در شهرستان دیر اشاره و عنوان کرد: در چند ماهه اخیر شهرستان دیر نسبت به سال گذشته 44.5 درصد افزایش فوتی داشته است که 20 درصد آن حوادث غیرعمد و 6 درصد هم مربوط به سرطان‌ها و تورموها بوده است.

مدیرکل ثبت احوال شهرستان دیر ابراز کرد: به ازای هر چهار واقعه ولادت یک واقعه فوت در شهرستان دیر اتفاق افتاده که نگران‌کننده است، در بحث ازدواج هم 5.7 درصد کاهش داشته و طلاق نیز افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: میانگین درخواست و تکمیل ثبت‌نام کارت هوشمند ملی در استان 90.77 و در شهرستان دیر 88.5 است و چهار هزار و 500 نفر در این شهرستان هنوز برای ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام نکرده است که حداقل دو هزار نفر آنان دانش‌آموز هستند.

پاسالار گفت: برای تسریع در اجرای ثبت‌نام کارت هوشمند ملی سه تفاهم‌نامه‌ با آموزش‌و‌پرورش، کمیته‌امداد و بهزیستی دیر ابلاغ شده و آمادگی برای استقرار ایستگاه سیار در مدارس داریم.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group