در پی گران شدن بیسابقه انواع کالا گرایش مردم به خرید بسیار کاهشیافته است، به همین دلیل بازاریان با رکود بیسابقهای در کار و کسب مواجه شدهاند.
به گزارش دیارجنوب به نقل ازخبرگزاری فارس از بوشهر، در پی گران شدن بیسابقه انواع کالا گرایش مردم به خرید بسیار کاهشیافته است. به همین دلیل بازاریان با رکود بیسابقهای در کار و کسب مواجه شدهاند.
رکودی که به دلیل کاهش ارزش پول ملی و کاهش درآمدهای مردم رخداده، خود را در خرید نشان میدهد. بازاریان بوشهر از وضعیت فعلی ناراضی هستند. آنها میگویند بازار بوشهر یک بازار توزیعی است و اجناس تولید داخل از سایر استانهای کشور به اینجا میآید و در بازار توزیع میشود.
بازاریان بوشهر نقشی در قیمتگذاری تعدادی از کالاها و خدمات پرمصرف ندارند و این قیمتها توسط نهادهایی مثل سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارگروه تنظیم بازار تعیین میشود.
سؤال بسیاری از بازاریان این است که چرا اقلام تولید داخل باید گرانتر از اقلام خارجی یا در همان حواشی قیمتی عرضه شود.
بررسیها از درون بازار نشان میدهد که تشکیل یک زندگی بسیار ساده برای یک زوج جوان بیش از بیست میلیون تومان هزینه دارد.
در انتخاب اقلام یک زندگی بسیار ابتدایی وسایلی همچون مبل، تخت خواب، کمد لباس و حتی اتو و سرویسهای غذاخوری چینی و تفلون نادیده گرفتهشده است.
در جدول قیمتی که در این گزارش ارائه میشود هیچیک از اقلام درجهیک و مرغوب نیست. همه اقلام با شرط ارزانترین و سادهترین کالا انتخابشده است. همه کالاها ایرانی و یا چینی است.
حال اگر در کنار این قیمتها هزینههای اجاره بهای یک واحد یک خوابه، هزینه تردد در شهر پرداخت اقساط وام ازدواج و ... را هم قرار دهیم متوجه میشویم که نسل جوان در بدترین بحرانهای اجتماعی و اقتصادی قرار دارند.
این جدول و سایر هزینههای بالای تشکیل زندگی در ایران نشان میدهد که مسؤولان کشور باید فکری به حال نسل جوان کنند.