دوشنبه 24 شهريور 1404 | Monday 15 September 2025

عادل احمدی زاده به مناسبت ایام شهادت سالار شهیدان یادداشتی بعنوان" هیئت امام حسین(ع)؛ تهدیدات و فرصت ها" را منتشر کرد.

به گزارش دیارجنوب، در این یادداشت آمده است:

هیئت های سکولار!!!/ احیاگر نام اهل بیت(ع)؟؟ / یا امر اهل بیت(ع)؟؟

در سخنان امام حسین علیه السلام به خصوص در وصیت نامه ایشان به برادرشان محمد حنفیه هدف قیام اینگونه ذکر شده است:
"من از روی ـ خودخواهی ـ غرور و خیره سری و یا به منظور ایجاد فساد و آشوب و یاغی گری و یا ظلم و ستمگری بپا نخواسته‌ام،بلکه قیام کرده‌ام به منظور، اصلاح امور مسلمین، و احیاء و اجرای سنت جدم رسول خدا و پدرم علی بن ابیطالب در میان امت اسلام، هر کسی این دعوت را از من بپذیرد، دعوت خدا را پذیرفته است زیرا حق از آن خداست و هر کسی رد کند، من در راه هدف خود، صبر و استقامت می‌کنم تا خداوند میان من و این قوم ستمگر قضاوت و داوری کند که خداوند بهترین حاکمان و داوران است.

هرچند تحلیل محتوای این فراز از وصیت نامه رویکرد مقابله با مفاسد و بحران های سیاسی و اخلاقی جامعه است اما میتوان گفت صرفا مقابله با این نابسامانی ها در عصر حضور امام نبود که سب قیام حضرت شد بلکه مقابله ایشان با باطل به همه اشکال آن در همه اعصار بوده است.

ahmadizade

قیام امام حسین (ع) روشنگر هستی/ اصلاح و نجات دین؛مبارزه با مفاسد

امام حسین(ع)میفرمایند: « مردم آگاه باشید که بنی‌امیه و اتباع آنها پیرو شیطانند و از پیروی و بندگی خدای بخشنده سرپیچی کرده‌اند، فساد و تباهی را آشکار ساخته‌اند و حدود الهی را تعطیل کرده‌اند و اموال مردم را به خود اختصاص داده‌اند. حرام خدا را حلال و حلالش را حرام کرده‌اند.

ناکام ماندن بنی امیه در خاموش کردن نام و یاد اهل بیت و دین رسول ا... که البته با امامت ائمه از نسل سالار شهیدان تداوم یافت ناکامی بنی امیه و بنی مروان را از کشتار عاشورا نشان می دهد.
اقامه حق و عدل
رهبر معظم انقلاب درباره اهداف قیام عاشورا میفرمایند: حرکت‌ امام‌ حسین ‌(ع‌) برای‌ اقامه‌ی‌ حق‌ و عدل‌ بود. آن‌ بزرگوار، برای‌ همین‌ قیام‌ کرد که‌ رژیم های‌ فاسد و مخرب‌ انسان‌ و دین‌ و ویرانگر ، در جامعه‌ نباشند و نظام‌ اسلامی‌ و الهی‌ و انسانی‌ و مبنی‌ بر صلاح‌، در جامعه‌ استقرار پیدا کند.

ما در روایات داریم که قیام قائم آل محمد هم با معرفی امام عصر (عج) به عنوان فرزند امام حسین شروع میشود اینکه امام زمان منتقم خون امام حسین و بقیه ا... خوانده میشوند از این منظر حایز اهمیت که ابعاد قیام سالار شهیدان را تا پایان تاریخ جهان امتداد میدهد.

به جز قیام های بعد از شهادت امام حسین (ع) در طول تاریخ نهضت عاشورا الهام بخش شیعیان و حتی غیر مسلمانان برای آزادی خواهی دارد.

اقبال لاهوری، استقلال و نجات پاکستان را مرهون قیام عاشورا دانسته است. این شاعر مسلمان و انقلابی در این باره چنین می‌سراید: رمز قرآن از حسین آموختیم/ ز آتش او شعله‌ها افروختیم/ تا قیامت قطع استبداد کرد/ موج خون او چمن ایجاد کرد/ خون او تفسیر این اسرار کرد/ ملت خوابیده را بیدار کرد.

گاندی رهبر استقلال هند نیز، نهضت عاشورا را الهام‌بخش خود در رهایی هندوستان می‌داند. او درباره عاشورا می‏گوید: من زندگی امام حسین علیه‏السلام، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‏ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‏ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین پیروی کند.

عاشورا" تجلی ارزش اسلامی/ ولایت پذیری
عاشورا سمبل تجلی و تبلور ارزش ‏های ناب اسلامی در تمام ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن است که نقش مهمی در گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه شیعه داشته است؛ از همین روی امام در باره مهم‏ترین عامل موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی می‏ فرماید:

«اگر قیام حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه نبود، امروز هم ما نمی توانستیم پیروز شویم».

قیام عاشورا و رویارویی ولایت مداری و ولایت ناپذیری
دقت در مقاطع مختلف قیام عاشورا نشان می دهد که اساسا ریشه فاجعه عاشورا را باید در بیتوجهی مردم به ولی منصوب از طرف خدا و ابلاغ شده توسط پیامبر در ماجرای غدیر دانست.
پذیرش ظاهری ولایت/عدم پرداخت هزینه
عده ای خود را جلوتر از امام، ایشان را نصیحت کردند عده ای امام را حق دانستند اما ترسیدند عده ای نه تنها امام را حق می دانستند که تا آخرین لحظه هم با امام بودند برخی در مقابل امام را حق می دانستند اما خریده شده بودند و برخی هم که مثل بنی امیه معلوم شد اساسا اعتقادی به دین نداشتند و گفتند بنی هاشم با حکومت بازی کرد وگرنه نه دینی آمده و نه وحی نازل شده است.

آثار سیاسی قیام سالار شهیدان را حفظ دین و احیای اسلام و زنده نگه داشتن سنت پیامبر دانست. اگرچه به ظاهر امویان با شهادت امام حسین علیه السلام به پیروزی ظاهری رسیدند اما در درازمدت این سنت رسول خدا و اسلام ناب محمدی است که با قیام عاشورا زنده ماند و تا ابد، راهنمای حق جویان خواهد بود.
همدلی از اهداف سالار شهیدان
همدلی اجتماعی - از آنجا که همدلی در حوزۀ حساسیت های انسان است، در شکل گروهی اشاعۀ حساسیت و فراهم آوردن زمینۀ اجتماعی است که آثار آن (مانند گریه کردن) از تألمات روحی فردی بمراتب بالاتر است. برقراری مجالس عزاداری و حضور در مجالس محرم حسینی همراه با گریه، الم، و بی قراری و به خود زدن که همدلی در شکل فردی بود، اینک شکل گروهی پیدا می کند. این عبادت دسته جمعی قطعاً دارای آثار پرورشی بیشتری نسبت به مناجات خصوصی و فعالیت روحی فردی است که در آن حضور اجتماعی وجود ندارد.

همکاری در نیکی ها و کارهای خیر (اعم از امور فرهنگی - سیاسی - یا اقتصادی) نمونه ای از همکاری در این بخش است. به عبارتی، موضعگیری جامعه نسبت به کارهای خوب و بد، به همان نسبتی است که ارتکازات عاشورایی به پذیرش اجتماعی رسیده باشد. لذا، عاشورا در فرهنگ شیعه به عنوان مولد قدرت اجتماعی برای فرهنگ سازی شناخته می شود.

هیئت و تشکیلات

اولین شعار سیدالشهدا (ع) در قیام خود، احیای مکارم اخلاقی و فضایل انسانی است، که جدش فرموده بود: اِنّی بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخلاق و او نیز آمده بود که خلق و خوی پیامبر رحمت (ص) را در دل ها زنده کند.
هر هیئت برای رشد مستلزم حرکتی هدفمند و کار تشکیلاتی است که اگر انجام گیرد می تواند مستمع و مخاطبین را صاحب تحلیل کند.
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: درس عاشورا را باید خوب فهمید و به یکایک آن عمل کرد. سرلوحه آموزه های واقعه عاشورا عمل" تفکر" ایثار"ایستادگی" توکل و صبر است.

اگر هیئت ها در متن برنامه های خود ولایت پذیری" ژرف بینی و مبارزه با نفس و اخلاص را در دستور امورات خود قرار دهند و این مسائل را تبیین کنند.قطعا هیئت ها در راستای اهداف سید الشهدا(ع) پایدار و صاحب تحلیل میشوند.

تحریف حادثه عاشورا/ وظیفه وعاظ و مداحان

همانطو که رهبر معظم انقلاب فرمودند: نکند مفاهیم و کارهای تحریف آمیز و غلط، چشم ها و دل ها را از چهره مبارک و منور سیدالشهدا (ع) منحرف کند، معمولا حتی حوادث بزرگ به مرور زمان از بین می رود ولی حادثه عاشورا با جزئیاتش به برکت همین خواندن ها باقی است.
ایشان بارها تاکید داشته اند که واقعه خوانی و روضه خوانی انجام بگیرد، به شرطی که در خلال روضه خوانی، مداحی، خواندن شعرهای مصیبت، خواندن نوحه سینه زنی و حتی در خلال سخنرانی، آموزه های ماجرای عاشورا و هدف امام حسین (ع) بیان بشود یعنی همان مطالبی که در کلام آن بزرگواران است.

مواظب باشیم تشکیلات به سنت ها آسیب نزند

با اینکه در سالیان گذشته هیئت ها و مجموعه های فرهنگی به سمت کار تشکیلاتی روی آورده و باعث رشد فضای مجموعه ها نیز شده است.
ولی نباید فراموش کرد که بارها امام روح الله (ره) خطاب به عموم فرمودند: اگر می خواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت ها را حفظ کنید.
خطری که میتواند سنت‌ها را تهدید کند فراموشی سنت‌ها و پرداختن به تشکیلات است.در حالی که میتوان تشکیلات را با حفظ سنت ها حفظ و رشد و ارتقاع داد.
نفوذ در هیئت ها؛ شناخت دشمن
شناساندن فرهنگ زندگی حسینی، شناساندن رهبری صالح و رسوا ساختن دشمن مهم ترین پیام قیام کربلاست. دشمن از هر فرصتی استفاده می کند تا در تمام حوزه های دینی نه فقط هیئت، انحراف ایجاد کند، هیئت ها باید با بصیرت مقابل نفوذ و عوامل منحرف بایستند همانطور که رهبر انقلاب تاکید داشته اند؛ ملت عزیز ما در ایام محرم و صفر باید روح حماسه، عاشورایی، عدم هراس از دشمن نترس، همدلی و فداکاری و توکل به خدا را تقویت بکند، از امام حسین(ع) مدد بگیرد. مجالس عزاداری برای این است که ملت های ما را به حسین بن علی (ع) نزدیک تر و آشناتر کند.
هیئت و تشکیلات/نقش تشکیلات در انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ما به رهبری رهبر فرزانه انقلاب امام خمینی(ره) با تشکیلات به ثمر نشست و هم اکنون هم ادامه دارد.
لذا تشکیلات مهم ترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.
و این نگاه که تشکیلات فقط مختص زمان حال بوده اشتباه است.

هیات باید طبق مصداق کلام شریف امام صادق (ع) امر اهل بیت (ع) را تبیین کننده و یادآور امر ولایی باشد زمانی هیاتی موفق است که بتواند منویات ولایت و حاکم اسلامی را تحقق عینی ببخشد، و آن جایگاه را تبیین کند.

اینکه هیئت ها به سمت سکولار شدن پیش میروند و بدنبال احیای امر اهل بیت نیستند از مصداق آفات هیئت هاست.

مقام معظم رهبری فرمودند: اینکه هیات ها دارند به سمت سکولار شدن پیش می روند، یعنی احساس می کنند اگر بخواهند مسائل روز را مطرح کنند و اهتمام داشته باشند به مسائل روز اسلام و دشمنی با استکبار و اسرائیل و آمریکا احساس می کنند این ضد ارزش و کسرشأن در هیات است، یا منبری و مداح و گردانده جلسات در خیلی موارد اهتمام به این موضوع ندارند.

اختلاف هیئت ها/ناقض احیای امر امام حسین (ع)

در راستای احیای امر ائمه (علیهم السلام) خدا یکی است، هدف یکی است، ولایت یکی است و اختلافات در احیای امر اهل بیت(ع)، هیئت ها را از راه ولایت منحرف میکند. و اگر همه هیئت ها بخواهند امر ولایت را احیا کنند باید در این راه هوا و هوس ها را از خود دور کنند تا بتوانند احیاگر قیام عاشورا که همان احیاامرناست باشند.
تامین نیاز غیر عرف/ آسیب هیئت قشری
بسیاری از هیئت ها در راستای احیای امر اهل بیت (ع) خالصانه و روشنگرانه قدم برداشته و اهداف والای خود را رسیدن به خدا از طریق کلام《ان الحسین مصباح الهی والسفینه النجاه) ترسیم کرده اند اما هستند هیئت هایی که بعضا در راستای هیئت برای هیئت،امام حسین_برای امام حسین (ع) گام برمیدارند
در حالی که هیئت و امام برای رسیدن به خداست و باید خود را از این آفات مصون دارند تا در مسیر احیای امر اهل بیت(ع) باشند.
اینکه برخی هیئت ها در تامین نیاز مالی یا غیر مالی خود به اینکه منبع مالی هیئت از کجا باشد و چه کسی بانی آن شده توجه ندارند از آفات امروزه هیات است.در هیئت تراز انقلاب و ولایت نباید منابع تامین مالی از هر جایی و به هر قیمتی اجازه ورود پیدا کنند.
از آفات مهم هیئت ها که در چند سال اخیر با آن روبرو هستیم رفتن هیات به سمت و سوی قشری شدن است.
اینکه هیئت برپا شود و مخاطب آن فقط جوان باشد یا مسن، سخنرانی ها خلوت باشد و مداحی با جمعیت کثیر از معایب است. هیئت ها برای حفظ هویت خود باید از قشری شدن خود را مصون بدارند.
هیئت و مجموعه های فرهنگی در کنار آسیب هایی که ممکن است به آن دچار شوند از ظرفیت های خارق العاده ای نیز برخوردار هستند که در یادداشت های بعدی به آن پرداخته میشود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group